Når bremsepedalen trykkes inn, presses bremseklossene mot bremseskivene og senker farten til kjøretøyet ned ved hjelp av friksjon. Gjennomsnittlig levetid på komponentene for framaksel er 25,000 til 30,000 kilometer kjørelengde, og for bakaksel - 30,000 til 40,000 kilometer.
Hva du bør vite om utskifting av bremseklosser
- Utilfredsstillende tilstand av komponentene kan indikeres ved økt dødgang av bremsepedalen. Vanlige symptomer til svikten er også knirke og plystrelyder under bremsing. I tillegg er komponentene utstyrt med slitasje sensorer, noe som enten kan være elektronisk eller mekanisk.
- Slitte komponenter må erstattes parvis per aksel; det er derfor bedre å kjøpe bremseklosser i et sett.
- Du kan montere nye komponenter på egen hånd. De sviktende komponentene skal fjernes kun etter at de er helt avkjølte. Bruk en løftebukk og husk at alle hjulene til kjøretøyet bør være på samme nivå. De bør fjernes før arbeidet starter.
- Konsulter kjøretøyets brukermanual, og bruk kun de verktøyene som er spesifisert i den. Som regel krever fjerning av boltene til caliperene en fastnøkkel. For å øke avstanden mellom sviktende komponenter og bremseskivene kan du bruke et flatt skrujern. Før installering av caliperen på de nye komponentene, må du kanskje rotere stempelet med en tang.
- Overflødige lyder etter montering av nye komponenter er ofte et bevis for skade på andre komponenter, for eksempel bremseskiver. I dette tilfellet bør hele sammensetningen sjekkes umiddelbart, og feilfungerende komponenter bør erstattes. Først bør du inspisere caliper styreboltene og slangene.
- For å unngå akselerert slitasje, prøv å redusere belastningen som påføres på bremseklossene. Spesielt sett nødbremsing uten at det er absolutt helt nødvendig, er ikke anbefalt.