Clutch: De individuelle delene og funksjonen deres
Når man snakker om clutchen, mener man som oftest den fotstyrte clutchen som kan frikobles og som vanligvis brukes i biler. Denne clutchen er av friksjonstypen, og har en clutch-plate som brukes til å starte motoren og til å bytte gir. Den frikoblingsbare clutchen, som er fotstyrt i biler og håndstyrt for motorsykler, er plassert mellom motoren og girkassen på motordrevne kjøretøy, og er den med det mest kjente designet takket være sin store utbredelse. Det er en friksjonskobling, som brukes til å starte motoren og til å skifte gir. Clutchen er en slitedel. Når den byttes ut, er det vanlig å installere en komplett clutchenhet, som inkluderer utløserlager og clutchplate. Noen ganger er svinghjulet en del av clutch-settet.
Clutch: Slik fungerer svinghjulet, clutchplaten og trykkplaten
Clutchen fungerer på to måter. Når man starter, brukes friksjonskoblingen. Dette kalles også for slurekobling. Men, når man bytter gir, må overføringen av dreiemomentet stoppe helt opp i noen sekunder. På dette stadiet frikobler clutchen motoren fra girkassen og kompenserer effektivt for eventuelle forskjeller i rotasjonshastighet med sluring.
Enheten består vanligvis av en clutchskive, som er utstyrt med ringformede friksjonsbelegg på begge sider og er klemt inn mellom to skiver – svinghjulet og trykkplaten. De nevnte skivene er i sin tur festet til motorens veivaksel. Svinghjulet er fast festet på veivakselen, mens membranfjæren presser trykk-platen mot svinghjulet.
Clutchskiven er fast festet på girkassen ved hjelp av en klokopling. Det trengs en aksialspenning for å løsne membranfjæren. Dette oppnås ved at det såkalte utløserlageret presses mot fjæren ved å bruke clutchpedalen. Denne vender seg, slik at trykkplaten beveger seg bort fra clutchskiven og svinghjulet. Så snart clutchpedalen slippes, blir effekten den motsatte.
Kunder kan kjøpe en komplett clutchenhet eller separate deler på nettet i Rexbos bildelbutikk.