Klimaanlegg reservedelsbutikk - kjøp bildeler fra velkjente produsenter i originalkvalitet på nett til lave priser
Merke
1
Modell
2
Motor (Type)
Motor (Type)
3

Klimaanlegg reservedeler tilgjengelig for disse bilmerkene

Klimaanlegg til VW til en lav pris
Klimaanlegg til VW biler
Alle modeller
Klimaanlegg til TOYOTA til en lav pris
Klimaanlegg til TOYOTA biler
Alle modeller
Klimaanlegg til MERCEDES-BENZ til en lav pris
Klimaanlegg til MERCEDES-BENZ biler
Alle modeller
Klimaanlegg til VOLVO til en lav pris
Klimaanlegg til VOLVO biler
Alle modeller
Klimaanlegg til BMW til en lav pris
Bilen Klimaanlegg til BMW
Alle modeller
Klimaanlegg til AUDI til en lav pris
Bilen Klimaanlegg til AUDI
Alle modeller
Klimaanlegg til FORD til en lav pris
Bilen Klimaanlegg til FORD
Alle modeller
Klimaanlegg til NISSAN til en lav pris
Bilen Klimaanlegg til NISSAN
Alle modeller
Reservedeler tilbud i kategorien Klimaanlegg

Klimaanlegg - Viktig reservedelsgruppe hos en bil

Ekspansjonsventil, AC-kompressor og mer: Klimaanleggets konstruksjon og driftsprinsipp

De fleste har vel trykket på knappen på instrumentpanelet for å slå på bilens klimaanlegg. Men det er ikke så mange som er klar over hva som skjer videre. Her kommer en kortfattet beskrivelse av hvordan en av de mest brukte versjonene av klimaanlegg fungerer. Det består, blant mye annet, av en AC-kompressor, en ekspansjonsventil, kondensator og en trykkbryter.

Tilførselen til ekspansjonsventilen er via en høytrykksledning, som er styrt av trykkbryteren

Kjølemiddelet, som står under høyt trykk, føres inn i et kammer med lavere trykk via ekspansjonsventilen. Deretter ledes kjølemediet inn i fordamperen, på dette stadiet fortsatt i flytende form, hvor det utvider seg og endrer tilstand. Kulden som produseres ved fordampning, føres så inn i kupeen gjennom ventilene og slik oppnås den ønskede effekten. Selve kjølemediet er nå i gassform.

I neste fase ledes det til klimakompressoren. Den drives av reimen som transporterer det gassformede kjølemediet gjennom systemet, og suger mediet inn og komprimerer det kraftig. I løpet av denne prosessen øker temperaturen til mer enn 50 °C.

Etter dette ledes gassen videre inn i varmeveksleren. Dette er en kondensator som kjøler ned det varme, komprimerte mediet slik at det blir flytende igjen. Den er ideelt plassert, helst i luftstrømmen som oppstår under kjøring, for eksempel i fronten eller et utsatt sted på understellet. Steiner som spretter opp kan forårsake lekkasje i en kondensator, og dette en av de vanligste typene skader på klimaanlegg.

Etter at kjølemediet er renset av et tørkefilter, sender klimaanlegget det videre til fordamperen – og så starter hele arbeidssyklusen på nytt igjen. For å opprettholde trykket før ekspansjonsventilen på et trygt, normalt nivå, reguleres dette av en trykkbryter. Funksjonen til denne bryteren er at den slår på viften foran kondensatoren ved behov, i tillegg til å slå av magnetkoplingen til klimaanlegget.

Dersom ekspansjonsventilen, trykkbryteren eller andre komponenter går i stykker, kan rexbo uten tvil hjelpe deg med passende reservedeler.