Drivaksel og drivakselledd reservedelsbutikk - kjøp bildeler fra velkjente produsenter i originalkvalitet på nett til lave priser
Merke
1
Modell
2
Motor (Type)
Motor (Type)
3

Drivaksel og drivakselledd delekatalog

Hjuldrift reservedeler tilgjengelig for disse bilmerkene

Drivaksel og drivakselledd til VW til en lav pris
Drivaksel og drivakselledd til VW biler
Alle modeller
Drivaksel og drivakselledd til OPEL til en lav pris
Drivaksel og drivakselledd til OPEL biler
Alle modeller
Drivaksel og drivakselledd til AUDI til en lav pris
Drivaksel og drivakselledd til AUDI biler
Alle modeller
Drivaksel og drivakselledd til FORD til en lav pris
Drivaksel og drivakselledd til FORD biler
Alle modeller
Drivaksel og drivakselledd til MERCEDES-BENZ til en lav pris
Bilen Hjuldrift til MERCEDES-BENZ
Alle modeller
Drivaksel og drivakselledd til BMW til en lav pris
Bilen Hjuldrift til BMW
Alle modeller
Drivaksel og drivakselledd til RENAULT til en lav pris
Bilen Hjuldrift til RENAULT
Alle modeller
Drivaksel og drivakselledd til FIAT til en lav pris
Bilen Hjuldrift til FIAT
Alle modeller
Reservedeler tilbud i kategorien Drivaksel og drivakselledd

Drivaksel og drivakselledd - Viktig reservedelsgruppe hos en bil

Drivaksel, differensial og fester

Ulike komponentgrupper i bilen sørger for overføringen av kraft fra motoren til hjulene. Grunnleggende komponenter blant disse er den såkalte drivakselen, differensialen så vel som de tilhørende festemidlene.

Slik fungerer drivakselen og differensialen

Drivakselen overfører kraft fra girkassen til hjulene, derfor anses den som en del av drivverket. Det består vanligvis av en akseltapp som er montert på hjulsiden, som i sin tur har et CV-ledd. Det sistnevnte sikrer hjulets cambervinkel på styreakselen, og i tillegg til å begrense svingradiusen.

Mens leddet som sitter på overføringssiden vanligvis også absorberer aksielle forskyvninger, som oppstår under kompresjon, er leddene på hjulet vanligvis fikserte ledd, som hovedsakelig kompenserer for vinkelendringer. Passende, oljefylte mansjetter, som enten er laget av gummi eller TPE, beskytter drivakselens ledd. Men revnede mansjetter er også et av de typisk svake punktene hvor vann og skitt kan trenge inn, og dermed skade leddenes overflate.

Differensialen er imidlertid et planetgir, og er som regel montert mellom to hjul på en aksel. Ved denne monteringstypen får giret dreiemomentet fra motoren via ulike mellomliggende enheter, som er forbundet med planetbæreren. Når det gjelder tverrmonterte motorer, er giret som oftest av typen med sylindrisk tannhjulsveksel, mens kjeglehjul er vanlig på langsgående motorer. De såkalte hypoide girene brukes i systemer der dreiemomentet overføres via en kardangaksel. Differensialen driver begge hjulene med identisk dreiemoment takket være drivakselen, selv om de ikke roterer med samme fart, som for eksempel i en sving. Dersom ett av de to hjulene stopper helt, vil det andre rotere med dobbel hastighet. Dette er et vanlig problem når man for eksempel starter på et sleipt eller glatt underlag samt om vinteren.

Spesialdesign: differensialsperre

En type med en spesiell utforming, de såkalte differensialsperrene, omgår dette problemet ved at det bevisst tilføres friksjon, og dermed minskes den kompenserende effekten fra drivakselen. Slik overføres kun en del av kraften til hjulene. Den gjenværende kraften omgjøres til varme. For å få en sikker løsning, som samtidig er fleksibel nok, brukes det spesielle festemidler. De er vanligvis laget av gummi og monteres som regel på oversiden eller undersiden av differensialen.

Finn erstatninger for slitte komponenter som drivakselen, differensialfester og mye mer – rexbo har et godt utvalg av bildeler på nettet.