Motorkjøling: Uten termostat og vifte blir bilen overopphetet
Motorkjølingen leder bort varmen som genereres under forbrenningsprosessen og beskytter således mot skader. Uten denne funksjonen ville motoroljen ha overskredet temperaturen den tåler, slik at den smørende filmen ville bli borte, hvilket i sin tur kan føre til forbrente ventiler. Nå for tiden bruker man nesten alltid vannkjøling. Det består av en kjølekrets som kontrolleres av en termostat og inkluderer en radiator og en vifte.
Termostat og vifte: Motorkjølende funksjoner
Termostaten gjør at motoren når driftstemperatur hurtigst mulig og holder den på dette nivået. Dette er avgjørende for feilfri og effektiv drift. Dersom motortemperaturen er for lav rett etter start eller i perioder med lav belastning, stenges termostaten og kjølemediet føres direkte tilbake til motoren via en kortere kjølekrets, i stedet for at det ledes gjennom radiatoren. Til dette formålet inneholder termostaten en ekspanderende komponent, den er omgitt av kjølemiddel konstant, og beveger to ventilplater så snart den forhåndsinnstilte temperaturen overskrides. Når termostaten åpnes, blandes kjølemiddelet som er varmet opp i den kortere kjølekretsen med kjølemiddelet som har passert gjennom radiatoren. Termostaten åpnes bare helt når motoren er varmet opp til et visst nivå, noe som hindrer en plutselig nedkjøling som kan føre til deformasjoner eller sprekker i motordeler eller andre skader. Generelt ligger temperaturen for når termostaten åpnes på rundt 90 °C.
En annen viktig komponent når det kommer til nedkjøling av motoren, er viften. Denne delen sitter montert foran radiatoren og den er som regel koblet til dynamoen med en kilerem. Viften aktiveres av bimetallbrytere, som aktiveres når motoren for eksempel overskrider de normale parameterne. Blant de mest vanlige årsakene til dette, er lange stopp i køer eller saktegående trafikk i kombinasjon med høy temperatur i omgivelsene.
Både disse og andre reservedeler til motorens kjølesystem finnes tilgjengelig hos rexbo.