Poly-v-reimer brukes for å overføre moment fra motoren til utstyr - dynamoen, vannpumpen, kjøleviften, og andre enheter. Antatt levetid på delen er gjennomsnittlig 60,000 til 80,000 kilometer kjørelengde.
Hva du bør vite om utskifting av en poly-v-reim
- Det første symptom på komponent slitasje er at det kommer plystrelyder, hvine, og gnikkelyder som kommer fra under panseret. Du kan også legge merke til at effektiviteten av de respektive systemene har blitt forverret. For eksempel hvis beltet som overfører moment svikter, kan batteriet slutte å ladde. Svikt av komponenten som sikrer drift av servopumpen kan oppdages ved at det blir nødvendig med økt anstrengelse for å rotere rattet. En kjølevifte som ikke fungerer skikkelig kan føre til at motoren overopphetes. Ved inspisering av delens overflate, kan det være at du oppdager sprekker, slitt gummi, abrasjon, blanke områder eller biter som har falt av, og spor av olje.
- Utskifting av poly-v-belter bør bli utført av profesjonelle. Noen ganger kan komponenten kun bli nådd ved å fjerne ekstrautstyr. Dessuten er det viktig å forsikre justeringen av reimhjulene og riktig spenning av beltet, noe som noen ganger kan være et problem uten spesialutstyr. Utskiftings prosedyren avhenger av designet til driftssystemet, typen strammere som brukes, og deres nummer. En detaljert algoritme er spesifisert av kjøretøy produsent i brukermanualen.
- Har du tenkt å kjøpe poly-v-belter? Bestill strammere og reimhjul også: det er anbefalt å erstatte alle komponentene til reim driften i et sett. I vår nettbutikk, kan du finne en et bredt valg av høykvalitets bildeler til en rimelig pris.
- For å unngå tidlig slitasje av komponenten, ta en periodisk sjekk og juster strammingen. Hvis det er utilstrekkelig stramt, vil komponenten gli og slites ned raskt. For mye stramming kan ødelegge denne bildelen. Hold motorrommet rent: gjørme har en slipende effekt på kontaktflater. Raskt reparer lekkasjer, siden olje, kjølevæske, og drivstoff ødelegger materialet som reimen er laget av. Du kan montere et spesial deksel i motorrommet som vil beskytte reim driften for smuss, fukt, og kjemikalier.