Støtdempere, fjærer, bladfjærer reservedelsbutikk - kjøp bildeler fra velkjente produsenter i originalkvalitet på nett til lave priser
Merke
1
Modell
2
Motor (Type)
Motor (Type)
3

Støtdempere, fjærer, bladfjærer reservedeler tilgjengelig for disse bilmerkene

Støtdempere, fjærer, bladfjærer til VW til en lav pris
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til VW biler
Alle modeller
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til OPEL til en lav pris
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til OPEL biler
Alle modeller
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til AUDI til en lav pris
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til AUDI biler
Alle modeller
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til FORD til en lav pris
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til FORD biler
Alle modeller
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til MERCEDES-BENZ til en lav pris
Bilen Støtdempere, fjærer, bladfjærer til MERCEDES-BENZ
Alle modeller
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til BMW til en lav pris
Bilen Støtdempere, fjærer, bladfjærer til BMW
Alle modeller
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til RENAULT til en lav pris
Bilen Støtdempere, fjærer, bladfjærer til RENAULT
Alle modeller
Støtdempere, fjærer, bladfjærer til FIAT til en lav pris
Bilen Støtdempere, fjærer, bladfjærer til FIAT
Alle modeller
Reservedeler tilbud i kategorien Støtdempere, fjærer, bladfjærer

Støtdempere, fjærer, bladfjærer - Viktig reservedelsgruppe hos en bil

Støtdempere – hydrauliske versjoner med gass og olje er vanlig

Støtdemperne er sikkerhetsrelevante komponenter i alle motordrevne kjøretøy. De demper vibrasjoner fra kjøretøyets fjærende masse – de er faktisk vibrasjonsdempere, derfor er navnet noe misvisende. Det er faktisk slik at det er opphenget som demper støt på grunn av hull i veibanen, dumper osv. Støtdemperen og spiralfjæren utgjør til sammen en del: et såkalt fjærbein. Fjærbeinet er forbundet med karosseriet med et fjærbeinslager.

Enkle og doble støtdempere med gasstrykk og oljetrykk

Vanlige støtdempere er av typen hydrauliske dempere med olje- eller gasstrykk. Begge er utstyrt med en stempelstang i en oljefylt sylinder. Slike hydrauliske støtdempere består av et stempel som føres av en stempelstang i en oljefylt sylinder. Når denne stangen beveger seg i den aksiale retningen, renner oljen gjennom tilsvarende åpninger og skaper på den måten trykkforskjeller. Som et resultat av dette genereres den dempende kraften. Demping ved kompresjon av støtdemperen kalles for trykktrinn, eller mer vanlig, helt enkelt kompresjon, mens dempende kraft som utvikles når støtdemperen beveges i den andre retningen, er kjent som returen.

Til forskjell fra konvensjonelle støtdempere med olje, inneholder gassdrevne støtdempere gass. Den er komprimert og hindrer skumdannelse i oljen, som dermed sikrer økt ytelse ved belastning. Dessuten har gassen en ekstra (om enn liten) dempende funksjon. En annen forskjell finnes mellom enkle og doble støtdempere. I kontrast til enkeltrørstøtdempere, har dobbeltrørversjonene et separat kompenserende område som overskytende olje kan renne til via en ventil.

Utslitte støtdempere utgjør en signifikant sikkerhetsrisiko, og klassifiseres derfor som en alvorlig defekt ved EU-kontrollen. Hvis bilen har denne defekten, er det sikker måte å ikke bestå denne testen på. Derfor er det i din egen interesse at en defekt støtdemper byttes ut så fort som mulig.

Passende deler, fra fjærbeinslager til det komplette opphenget til støtdemperen, finnes tilgjengelig hos rexbo.